Serwus!
Witaj w 11 wydaniu newslettera. Na liczniku właśnie wybiło 690 abonentów, co mnie cieszy i napawa dumą. Po ostatnim wydaniu dostałem rekordową liczbę odpowiedzi (chyba z 5), i każda była jak łakocie i witaminy w jednym.
Jeśli to przeczytasz, a potem uznasz - "kurczę, niezłe to nawet", to daj mi znać. Dwustronna komunikacja z Wami to coś, czego najbardziej mi brakuje w tym formacie jakim jest newsletter.
Chodzi mi po głowie mały meetup strategiczny - offline, jak ludzie, gdzieś w Warszawie (a może nie?). Tak, żeby pogadać o strategii lub zrobić o niej performance.
Zostawiam ziarenko, niech sobie kiełkuje.
Persona vs. segment - czym się różnią i jak je definiuję?
Persona w zwyczajowym rozumieniu to wyidealizowany obraz konsumenta, opisywany przeróżnymi charakterystykami i często umieszczany w strategii; z imieniem, wiekiem, płcią, kolorowym zdjęciem.
Mówiąc szczerze, nigdy do końca tego nie rozumiałem - po co to robić?
Powtarzane bez głębszego namysłu “to ważne, aby wiedzieć, kto jest naszym klientem”, mnie nie przekonywało.
“Ważne, żeby wiedzieć” - ale po co?
Co z tej wiedzy wynika?
I dla kogo wynika?
W pracy stratega, znajduję dla persony następujące zastosowanie i umieszczam ją w następującym kontekście:
Persona w powszechnym rozumieniu jest z mojej perspektywy tylko narzędziem analitycznym, tzn. zmusza do zadania pytań w obszarze “kto tworzy rynek na nasze produkty?”, po to, aby pomóc nam w tej charakterystyce znaleźć coś, co potem wykorzystamy w definiowaniu propozycji wartości i unikatowości.
W związku z tym, NIE JEST celem samym w sobie i nie ma sensu jej umieszczać w strategii w takiej klasycznej, rytualnej formule; tak samo, jak nie ma sensu umieszczać w strategii innych narzędzi analitycznych, gdyż strategia nie jest pudełkiem do przechowywania dokumentacji, tylko odpowiedzią na to, jak zamierzamy pokonać lukę między naszymi ambicjami a stanem początkowym. W związku z tym, do strategii powinien trafić wniosek, jaki płynie z analizy odbiorców.
W strategii powinna za to znaleźć się definicja segmentu operacyjnego - czyli zbiór kryteriów albo warunków brzegowych, które mówią, że “klient wpisujący się w tę charakterystykę będzie mógł w pełni skorzystać z naszej propozycji wartości”.
Segment operacyjny jest - w odróżnieniu od “persony” - nudniejszy, zawiera znacznie mniej informacji oraz założeń co do profilu klienta, niż persona, i pełni rolę checklisty z której łatwo korzystać.
Nie ma żadnego “szablonu” segmentu, bo możliwości charakterystyki jest dowolna ilość.
Nie ma tak naprawdę znaczenia, które kryteria postanowimy użyć do opisu, tak długo, jak długo są one związane z naszą propozycją wartości.
To ma być informacja dla nas, która pomoże nam sprzedawać, poprzez dotarcie do właściwych osób.
Dla ilustracji - typowa rytualnie odprawiana persona, który nie wnosi wartości do strategii, a wręcz przeciwnie, jest przeciwskuteczna, bo utrudnia dostrzeżenie, które dane mają realne znaczenie dla procesu decyzyjnego klienta:
(jeden z pierwszych wyników w Google na hasła "persona marketing")
Poniżej z kolei przykłady “segmentu operacyjnego”, które w jasny sposób wyjaśnia, kto w pełni skorzysta z naszej propozycji wartości.
B2B - załóżmy, że tworzymy aplikację do zarządzania projektami oraz oferujemy usługę consultingu z testowania hipotez biznesowych:
[ ] Biznes w początkowej fazie - bez potwierdzonego produkt-market fit
[ ] Nastawiony na szybkie eksperymentowanie i samoorganizację
[ ] Minimalny budżet na współpracę 1000 zł/mies.
[ ] Nie posiada finansowania ani doradztwa VC
[ ] Decyzje podejmuje founder
B2C - np. poradnia dietetyczno-psychologiczna:
[ ] Demografia: przedstawiciele wszystkich płci w wieku 28-35 lat, mieszkający głównie w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców
[ ] Charakterystyka: niska, nieregularna aktywność fizyczna, brak świadomego zarządzania energią, problem z utrzymaniem zdrowej diety, wyzwania w obszarze relacji międzyludzkich, trudność w interpretacji własnych emocji
[ ] Co zmotywuje do zakupu: prostota oferty, transparentność marki, wsparcie w procesie decyzyjnym
Czym to się różni od “persony”?